10.3.2025
Když reklama klame: Příběh whistleblowerky, která odhalila greenwashing.
Domů
Blog

Její statečný postoj ji stál místo, ale možná změní celý průmysl.

Polina Zabrodskaya se rozhodla upozornit na nepravdivá tvrzení dvou velkých klientů AMV BBDO: značek Galaxy a Sheba, které vlastní nadnárodní gigant Mars Inc. Když se začala ptát na jejich dodavatelské řetězce a jejich dopad na lidská práva a životní prostředí, byla vyloučena z porad a nakonec byla přerazena na jinou pozici.

Podle Zabrodskaye se Mars Inc. snažil zamaskovat využívání dětské a otrocké práce při produkci kakaa pro značku Galaxy. Již v roce 2023 stanice CBS News zveřejnila investigativní reportáž, která odhalila, že Mars nakupoval kakao sklízené dětmi mladšími než pět let. Polina na tento problém upozornila vedení, ale místo podpory přišel nátlak, aby se tímto tématem dále nezabývala. Když byla v roce 2022 přeřazena na kampaně pro značku Sheba, situace se opakovala. Společnost tvrdila, že její ryby pocházejí ze "100% udržitelných zdrojů", ale Polina zjistila, že se opírají o certifikaci Marine Stewardship Council (MSC), která byla dlouhodobě kritizována jako nespolehlivá. Enviromentální organizace jako Bloom označily MSC certifikaci za prázdné gesto, které spotřebitele uvádí v omyl. Když své obavy sdílela s manažerem Marsu, byla opět přeřazena na jinou pozici za "neprofesionální a výbušné komentáře".


"Nacházíme se uprostřed ekologické krize. Naše planeta je ničena kvůli zisku a přední reklamní agentury toto před veřejností skrývají. V reklamě pracuje šest milionů lidí po celém světě. Mnoho z nich greenwashing nepodporuje, ale bojí se promluvit. Tento případ musí být řešen veřejně," uvedla Zabrodskaya.

Zdroj videa: https://www.climatewhistleblowers.org/ad-agency-greenwashing-lawsuit/

Boj za pravdu

Po měsíčním vyšetřování bylo prokázáno, že Zabrodskaya nepochybila. Podala tedy stížnost na nepřátelské pracovní prostředí, ale její případ byl postoupen manažerovi, který rozhodl o jejím původním přeložení a zamítnut. AMV BBDO odmítla cokoliv řešit, a tak Polina v roce 2024 rezignovala.

Rozhodla se svůj boj nevzdat. Spolupracuje s organizací Climate Whistleblowers a její právní zástupci z Equal Justice a Doughty Street Chambers ji podporují v žalobě proti zaměstnavateli.

"Polina nakonec cítila, že musí rezignovat, protože reklamní průmysl se snaží umlčet nesouhlasné hlasy. To nesmíme dopustit," uvedl Gabriel Bourdon-Fattal, místopředseda organizace Climate Whistleblowers.
Právní expert Lawrence Davies z Equal Justice dodal: "Jedná se pravděpodobně o nejvýznamnější případ whistleblowera v oblasti klimatu a udržitelnosti, který odhaluje klíčové problémy, jež mnoho globálních korporací ignoruje nebo zastírá greenwashingem. Ti, kteří upozorňují na globální klimatickou krizi a poukazují na vykořisťovatelské dodavatelské řetězce, které brzdí lidský pokrok, musí být chráněni a podporováni."


O organizaci Climate Whistleblowers:

Climate Whistleblowers je nevládní organizace zaměřená na ochranu jednotlivců, kteří odhalují nekalé praktiky zhoršující klimatickou krizi, a na zajištění toho, aby jejich odhalení měla skutečný dopad. I jediný čin whistleblowingu může znamenat zásadní změnu.

Na stejné téma